zaterdag 15 juni 2013

Goodreads 2013 Reading Challenge: update halfweg (I)

De lat ligt wederom hoog voor VallieLand! Via de jaarlijkse Reading Challenge van Goodreads, het virtuele paradijs op aarde voor boekenfanaten, ging ik in januari de uitdaging aan om in 2013 (minstens) 30 boeken te verslinden. Ondertussen staat er een half jaar extra op de teller. Met slechts 9 boeken afgevinkt van de lijst ziet het er niet al te best uit voor mijn ambitieuze leesplannen... Benieuwd naar een overzicht van de boeken ik las? Tijd voor een update halfweg!
 
 
 

Om mijn talenkennis op peil te houden, passeerden heel wat Engelstalige romans de revue. Sinds vorige zomer lees ik in sneiltreinvaart alle boeken uit de Sookie Stackhouse reeks van Charlaine Harris. De naam Sookie doet bij fans van True Blood alvast een belletje rinkelen. Deze met veel lof en awards overladen HBO TV-serie is immers gebaseerd op deze boekenreeks uit het zogenaamde urban fantasy genre. Truebies die echter een exacte kopie van hun geliefde met seks, bloed en hete vampierlijven overladen beeldfestijn verwachten, zullen echter van een kale reis terugkeren. Alhoewel de personages (deels) dezelfde zijn, lopen de verhaallijnen mijlenver uit elkaar. De boekjes, die  nooit een lichtend voorbeeld van Literatuur mét hoofdletter zullen zijn, lezen wel lekker vlot weg en ademen dezelfde sfeer van mysterie en het zwoele Zuiden. Ik las dit jaar al deel 7 tot en met 11. Het laatste en voorlaatste deel van de reeks staan alvast op mijn verlanglijstje. Deel 13, Dead ever after, verscheen op 7 mei 2013 en moet het definitieve sluitstuk van de serie worden. Fans zullen echter niet verweesd achterblijven, want binnen enkele dagen gaat op HBO het zesde (and counting!) seizoen van True Blood van start!
 
 
In februari las ik Genus (2011) van Jonathan Trigell, een donker dystopisch verhaal dat zich in het Londen van de nabije toekomst afspeelt. In de wereld van Genus  kunnen welstellende burgers het zich veroorloven superkinderen te creëren door voor de geboorte allerlei genetische aanpassingen te bestellen bij de dokter. De armen hebben hier niet de middelen voor en leven samen in een afgesloten deel van de stad. Ze staan er bekend als de Unimproved. Dit broeinest van ziekte, achtergesteldheid en frustatie heeft slechts een kleine vonk nodig om in opstand te komen... Tof concept, maar zo saai en grauw uitgewerkt dat het een echte sleur was om dit boek uit te lezen. Beoordeling: 2 magere sterren.
 
 
 
Een laatste boek dat ik met een woordenboek Engels binnen handbereik las, was The falcons of fire and ice (2012) van Karen Maitland. Maitland is één van mijn favoriete auteurs. Ze weet de sfeer van de middeleeuwen, met al z'n duistere praktijken, bijgeloof, achterdocht en vijandigheid, op magistrale wijze neer te pennen in haar romans - die ik ondertussen zowat allemaal moet hebben gelezen. In deze laatste Maitland volgen we het verhaal van de Portugese Isabella. Achtervolgd door beschuldigingen van moord en ketterij vlucht ze naar het ruige IJsland, in de hoop daar twee kostbare witte giervalken te vangen en zo de naam van haar vader, een in ongenade gevallen valkenier aan het hof van de Portugese koning, te zuiveren. Ze wordt op haar tocht echter vergezeld door verschillende figuren met uiteenlopende bedoelingen... Schitterend boek, 4 sterren waard!
 
 
Na een tip van een enthousiaste collega begon ik vol goede moed aan het vuistdikke boek De reiziger van Diana Gabaldon. De reiziger verscheen in 1992 en vormt het eerste luik van de Outlander-reeks. Hoofdpersonage is Claire Beaufort, een verpleegster die na de gruwelen aan het front in 1945 met haar echtgenoot Frank een tweede huwelijksreis maakt in Schotland. Daar tuimelt ze tijdens een bezoek aan een eeuwenoude steencirkel echter door een magische poort, waardoor ze een reisje in de tijd maakt en terechtkomt in de Schotse Highlands anno 1743... Ze valt er bovendien pardoes in de armen van Jamie Fraser, een kanppe, kortgerokte Schot. Boeiende periode, dus ik verwachte een spannende historische roman. Het boek leunde echter meestal gevaarlijk naar de kleffe kant en bestond voor zowat het grootste deel uit doelloos rondtrekken door de Schotse wildernis, walgelijke afranselingen en sexy time. Mweh. Ik gaf De Reiziger 2 sterren.
 
Mijn laatste wapenfeit op boekenvlak was de YA-coryfee Delirium amoris (2011) van Lauren Oliver. Dit boekt tapt eveneens uit het populaire dystopie/driehoeksverhouding-vaatje. In Portland, Maine woont Lena Haloway. Dit onopvallende meisje gelooft net als alle andere brave burgers dat liefde, ofte delirium amoris, een ziekte is. Gelukkig is er de Procedure, die er vanaf je achttiende verjaardag voor zorgt dat mensen niet langer moeten lijden onder de bijwerkingen van liefde en gevoelens. Lena kijkt er erg naar uit, maar dan ontmoet ze plots Alex, zwijmeljongen van dienst, en vallen enkele onopgeloste puzzelstukjes uit het verleden op hun plaats. Het spannende einde maakte veel goed, dus deelde ik 3 sterren uit. Een TV-serie is bovendien in de maak!
 
Wil je graag weten hoe het verder afloopt met mijn 2013 Reading Challenge? Volg dan hier mee!
 
Afbeeldingen covers via Google Books, Amazon en Goodreads.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten