zondag 21 juli 2013

Boeken in de reiskoffer

Binnen luttele dagen kan ik mijn voetjes ein-de-lijk neerplanten op Amerikaanse bodem. Op de planning: 18 dagen roadtrippen door Californië, Arizona, Nevada en Utah. Iedereen met een zekere notie van aadrijkskunde weet echter dat Amerika niet bij de deur ligt, en dat tijdens twee maal veertien uur vliegen de verveling wel eens dreigt toe te slaan. Mijn oplossing voor dit probleem: boeken! Kilo's boeken! Benieuwd welke papieren vriendjes mij op mijn reis naar The Golden Coast mogen vergezellen? Openklikken!
 
 
 Om mijn brein alvast in te stellen op de juiste taal koos ik twee Engelstalige boeken. Aangezien ik een grote fan ben van de TV-serie Pretty Little Liars kon ik de gelijknamige boekenreeks van Sara Shepard uiteraard niet aan mij voorbij laten gaan. Bovendien staat de verzamelbox met daarin de eerste vier boeken nu toch al enkele maanden stof te vergaren op mijn boekenplank. Deel één, met de erg originele titel Pretty Little Liars, mag dan ook mee op reis. Extra pluspunt: het is een mass market paperback met flinterdunne blaadjes, een lichtgewicht dat mijn plan om licht te pakken moet helpen waarmaken.




The 5th Wave van Rick Yancey moet zowat dé hype van het moment zijn binnen de BookTube community. Ik bekeek al tal van reviews, en die zijn stuk voor stuk bijzonder lovend. Het verhaal: aliens! Tienermeid Cassie is op de loop voor de wezens die de planeet met geweld innamen en nog steeds jacht maken op overlevenden van de invasie. En dan ontmoet ze Evan Walker. Is hij te vertrouwen? Staan ze samen sterker, of is het ieder voor zich in deze vijandige nieuwe wereld? The 5th Wave is (zoals tegenwoordig zowat de norm is) het eerste deel van een reeks, en dat doet mijn hartje alleen maar sneller slaan voor dit boek. In de valies, jij!
 
Er valt aardig wat te discussiëren over de literaire kwaliteiten van Dan Brown. Maar dat zijn boeken spannende pageturners zijn, kunnen zelfs de allergrootste boekensnobs niet ontkennen. Als historicus is Dan Brown een beetje mijn guilty pleasure. Zijn nieuwste fact fiction thriller Inferno was dan ook een must have in mijn bonte boekenverzameling. In Inferno mag professor Robert Langdon opnieuw opdraven als geleerde speurneus van dienst. Uit angst voor spoilers zocht ik nog niet grondig uit waarover het boek nu precies gaat, maar 't is iets met Firenze, Dante Alighieri, symboliek en samenzweringen. Yes, please.
 
 
De bibliotheek blijft uiteraard één van mijn vaste leveranciers wat boeken betreft. Ik plukte er twee YA-sequels uit de rekken. Scarlet van Marissa Meyer is het vervolg op Cinder. Opnieuw koos de auteur voor een futuristische bewerking van een klassiek sprookje. Scarlet (Roodkapje!) woont bij haar grootmoeder, maar op een dag kruist haar pad dat van de charismatische, maar niet te vertrouwen jongeman Wolf. Ook de uit de gevangenis ontsnapte Cinder komt plots opduiken, en hun levens blijken meer verweven dan beide meisjes aanvankelijk hadden kunnen vermoeden. Ondertussen dreigt de wereldvrede nog steeds te worden verstoord door een oorlog met de Lunar, het wrede en betoverende maanvolk.
 
 
Opstand is dan weer het vervolg op Inwijding (Divergent). Ook deze - hoe kan het ook anders - dystopische reeks, het geesteskind van de jonge Amerikaanse auteur Veronica Roth, wordt door YA-fanaten op handen gedragen. Een verfilming van boek één is dan ook in de maak en zal in maart 2014 in de zalen draaien. Persoonlijk maakte Inwijding mij noch warm nog koud vanbinnen. Ik blijf echter hardnekkig volhouden om de hype rond deze reeks te kunnen begrijpen en geef het tweede boek daarom ook een kans.
 
 
 
 
Tenslotte krijgt ook De twaalf van Justin Cronin een plaatsje in mijn reiskoffer. Alwéér een sequel; deze dikkerd is immers het vervolg op het magistrale boek De oversteek. Ik probeerde mezelf enkele maanden geleden door middel van een blogpost tevergeefs aan te porren dit boek onder de arm te nemen. Na die mislukte poging lukt het me misschien om dit lekker brokje zombieliteratuur boven de Atlantische Oceaan onder handen te nemen.
 
 
Welke boeken nemen jullie deze zomer mee op reis?
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten