dinsdag 26 maart 2013

[RECEPT]: Belgian balls

Smikkelen is één van mijn hobby's. Ik vier dan ook graag mijn lusten bot op het kookfornuis en ben constant op zoek naar nieuwe probeersels. Ik scheur verwoed recepten uit tijdschriften en kranten en kookboeken van de bibliotheek en schuim regelmatig het web af op zoek naar inspiratie. In mijn zoektocht naar de Eetbare Graal waagde ik mij vorige week aan een erg geslaagd experiment: gehaktballetjes in een zoete saus op basis van Luikse siroop. Ik onderricht jullie met plezier in het fabriceren van deze Luikse balletjes!
 
Belgian balls... You know you want them.
 

Wat heb je nodig voor twee personen?

Voor de saus:

  • Olijfolie
  • ca. 100 gram uiringen. Tip: ik gebruik kant-en-klare diepvriesuiringen. Dat bespaart je stinkende handjes, rode oogjes en een snijplank in de vaat.
  • 1 eetlepel bloem
  • 30 cl warm water
  • 1 rundsbouillonblokje
  • 1 eetlepel Luikse siroop
  • kruidentuiltje (een kruidenmix van Topaz, te koop bij Colruyt)
Voor de balletjes;

  • 400 gram gemengd gehakt
  • 1 eetlepel paneermeel
  • 1 ei
  • 1 eetlepel fijngehakte peterselie (diepvries)
  • Peper en zout
  • Boter
Enkele ingrediënten op een rijtje.

Hoe maak je het?

Verwarm wat olijfolie in een diepe pan en bak er de uiringen lichtbruin in. Een wokpan leent zich uitstekend voor het maken van saus: de hoge rand zorgt ervoor dat er bij het roeren geen klodders overboord gaan!
 
En dan de balletjes. Doe het gehakt in een mengkom en voeg het ei, het paneermeel, peterselie, peper en zout toe. Meng alles goed door elkaar. Zijn de uien ondertussen knapperig goudbruin? Voeg dan de helft van de gebakken uiringen bij het gehaktmengsel en prak met een vork alles goed door elkaar. Rol balletjes van het gehaktmengsel. 400 gram gehakt levert een achttal balletjes op.
 
Werk ondertussen verder aan de saus. Bestrooi de gebakken uiringen met 1 eetlepel bloem en voeg al roerend 30 cl warm water toe. Kap er een verkruimeld rundsbouillonblokje en de Luikse siroop bij en roer alles goed door elkaar. Voeg tenslotte naar smaak kruidentuiltje toe en laat zo'n 20 minuten sudderen op een laag vuurtje.
 
Smelt een royale klont boter in een grote braadpan en bak hiern de balletjes goudbruin. Meng de doorbakken gehaktballetjes onder de saus in de wokpan. Laat nog enkele minuten verder pruttelen. Dien op met dikke frieten, succes verzekerd. Om deze balletjes nog een extra Belgische toets te geven, serveer ik hier rauw witloof bij. De bittere smaak van het witloof brengt het zoete geweld van de saus in balans en levert een uitstekende combinatie op.
 
Work in progress: balletjes en saus.
 

Geniet!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten