woensdag 22 mei 2013

[DIY]: Boekenbokaal

Voor het echte creatieve knutselwerk ben ik niet in de wieg gelegd. Maar een simpel project zoals het maken van je eigen book jar of boekenbokaal, daar bijt ik me graag eens in vast. Ik vond dit leuke idee op het YouTube-kanaal van Bookables, één van mijn favoriete booktubers. Het concept? Kiezen is moeilijk, zeker wanneer je weer eens weifelend voor je boekenkast staat en maar niet kan beslissen welk boek je nu eens onder handen wil nemen. Wie bereid is zich te laten verrassen door het toeval zal zich uitstekend kunnen vinden in het idee van de boekenbokaal. Men neme een bokaal. Daarna schrijf je alle titels van alle boeken die je dolgraag wil lezen (ooit... als werk, huishouden en andere verplichtingen je ooit eens vijf minuten vrije tijd besluiten te gunnen...) op een papiertje en gooi je deze papiertjes in de bokaal. Zin in een boek, maar geen zin om zelf de knoop door te hakken? Vis blindelings een briefje uit de pot en gehoorzaam!
 

Wat heb je nodig?


  • een mooie bokaal (zonder beschimmelde confituurrestjes, dat spreekt voor zich)
  • gekleurd papier
  • een schaar
  • een zwarte stift
  • een nietjesmachine
  • een fleurig lint

Hoe maak je je eigen boekenbokaal?


Enkele weken geleden vonden deze ENSIDIG vaas en ikzelf elkaar bij Ikea. Voor de papiertjes besloot ik voor een vrolijk effect twee soorten gekleurd papier te gebruiken. Ik vond mijn gerief bij Ava. Als je écht doordacht te werk wil gaan, kan je aan elke kleur ook een betekenis toekennen. Met twee kleuren kan je bijvoorbeeld het onderscheid maken tussen je eigen boeken en exemplaren van de bibliotheek. In dit voorbeeld op Pinterest gebruikt het knutselwonder van dienst zelfs een verschillend kleur voor elk genre! Vernuftig.



Uit elk blad knipte ik vervolgens zo'n twintig strookjes die ik in m'n mooiste schoonschrift beschreef. Geen inspiratie om die mooie pot te vullen? Een boekenbokaal is een werk van lange adem en groeit soms traag aan. Ikzelf kon gelukkig putten uit mijn to read lijstje dat ik al zo'n anderhalf jaar bijhoud op Goodreads, dé sociale netwerksite voor boekenwormen allerhande.



Van boeken die tot een reeks behoren, dropte ik -logischerwijs- enkel het eerste deel in de pot. Met drie puntjes in de rechterbovenhoek gaf ik aan dat deel twee in de bokaal moet zodra deel één mijn uitverkoren leesboek wordt.



Om spieken te voorkomen, niette ik alle papiertjes dicht.



Tenslotte ging er nog een kunstig gedrapeerd lint rond de bokaal. Klaar!

 

Tips voor creatieve zielen


Hier zijn nog enkele leuke ideeën waarmee je je boekenbokaal nog persoonlijker kunt opleuken.

  • Overtref mij en vouw je papiertjes origamigewijs tot kleine kunstwerkjes. Worden de jouwe kraanvogels of bootjes? Een streling voor het oog.
  • Zorg voor een extra verrassingseffect en vraag je vrienden, familie en buren om ook leessuggesties in je bokaal te deponeren.
  • The sky is the limit. Je kan het concept van de boekenbokaal ook toepassen op films of recepten. Zo help je jezelf makkelijk uit de nood wanneer diepzinnige levensvragen zoals 'Wat eten we vanavond?' of 'Welke film kijken we dit weekend?' de revue passeren.
Veel knutselplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten