donderdag 30 mei 2013

Gezien en gekeurd (mei 2013)

Deze druilerige meimaand had de perfecte aanleiding kunnen zijn om gedurende vele avonden languit voor de beeldbuis hangen. Desondanks bleef mijn teller deze maand opnieuw steken op vier geziene en gekeurde films. Tijd voor een overzicht!
 

Ik ging eindelijk overstag en besloot de door meiden felbejubelde zang- en danskomedie Pitch Perfect een kans te geven. Mijn mannelijke metgezel was alvast minder enthousiast over mijn schandalige voorliefde voor bepaalde teenkrullende chickgenres (well hello, my fellow Bring It On-fans...). Aangezien ik ook de serie Glee best weet te pruimen, leek deze film echter perfect in mijn kraam te passen. Beca, een stoere artsy meid, droomt ervan het als DJ te gaan maken in Los Angeles. Haar vader steekt daar echter een stokje voor: Beca moet eerst een echt diploma behalen en wordt prompt ingeschreven aan de universiteit. Om haar muzikale ei kwijt te kunnen, wordt ze lid van het plaatselijke acapella showkoor. Met haar eigenwijze kijk op de dingen en vette beats slaagt ze erin het ingedommelde koor nieuw leven in te blazen. Het resultaat: frisse acapellaremakes van bekende hedendaagse meezingers. Dat het koor bovendien een magneet lijkt voor knotsgekke typetjes (Rebel Wilson!) is uiteraard een leuke bonus die voor wat extra drama en entertainment zorgt. Het blijft natuurlijk allemaal wat lichtvoetig, en die 'hippe' Beca (Anna Kendrick) was me toch maar een ondankbare zeurkous. Mijn score: 6,5/10.
 
Voor een bombastisch stukje scifi ben ik altijd wel te vinden. We maakten ons bioscoopbudget deze maand dan ook op aan Oblivion, met die stapelgekke Tom Cruise die nog eens mocht schitteren in een hoofdrol. Na een buitenaardse invasie en de totale teloorgang van de planeet is de mensheid het afgetrapt. Iedereen zit in een ruimteschip met bestemming Titan om er een nieuwe samenleving op te bouwen. Een groep technici blijft echter achter op Aarde om er de waterinstallaties en satellieten aan de praat te houden en de resterende buitenaardse 'Scavs' onder de duim te houden. Wanneer Jack Harper op een dag een neergestort ruimtetuig vindt met daarin enkele menselijke overlevenden stelt hij de wereld rond zich en het verhaal van de kolonisatie steeds meer in vraag. Ik verklap niets, maar dit leidt uiteindelijk tot een ontknoping van het kaliver van 2001: A Space Odyssey. Maar dan zonder apen. Ik was alvast onder de indruk en geef Oblivion een dikke 8/10!
 

Vonden jullie The Hobbit: An Unexpected Journey ook zo geniaal? Ik wel, en daarom bekeek ik 'm deze maand opnieuw! Ik moet eerlijk toegeven dat ik m'n tanden enkele jaren geleden stukbeet op het boek en het dan ook ongelezen aan de kant legde. De filmmakers deden volgens mij echter een geniale zet door de avontuurlijke verhaalelementen uit De Hobbit te linken met passages uit de Silmarillion. Op die manier wordt het kolderachtige karakter van de belevenissen van Bilbo, Gandalf en hun dwergenkompanen ingebed in een raamverhaal waarin de dualiteit tussen goed en kwaad en het belang van deze gebeurtenissen in het kader van de hele geschiedenis van Middenaarde aan bod komen. Kortom: zotte film, mét knappe acteerprestaties. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar de release van het tweede luik in december 2013! Score: 9/10 (min één voor de geruchten over dierenleed op de set!)
 
Tenslotte genoot ik ook van de aardige animatiefilm Hotel Transylvania. Graaf Dracula besluit zich na verschillende tegenslagen met het mensenras diep in de bossen van Transylvanië terug te trekken en er een hotel te runnen voor andere onfortuinlijke magische wezens die net als hij de buik vol hebben van die enge mensen en hun vooroordelen. Dracula's dochter Mavis groeide op in het hotel en hunkert wanhopig naar de echte wereld. Op de vooravond van haar 118de verjaardag duikt er plots een verdwaalde mensenjongen op in het hotel. Om de gasten niet aan het schrikken te maken, wordt deze slungel opgevoerd als Johnnystein, Mavis' persoonlijke partyplanner en een verre neef van Frankenstein. Johnny brengt opnieuw leven in de brouwerij, maar kan hij z'n ware identiteit geheim houden? Lollige film, origineel concept, met veel bekende stemmen in de hoofdrollen! Een welverdiende 7/10!
 
Bron afbeeldingen: www.imdb.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten