zaterdag 25 mei 2013

[RECEPT]: Een Meuske doen

Niemand zegt neen tegen een smakelijke pasta, en al zeker niet als Vlaanderen's ideale schoonzoon Jeroen Meus het brein is achter de culinaire creatie in kwestie. Net als zowat 99% van de rest van de bevolking prijken Dagelijkse Kost 1, 2, 3 én 4 op mijn boekenplank. De lof op Jeroen Meus en z'n gerechtjes is wat mij betreft terecht: de boeken staan boordevol haalbare recepten en niet te versmaden klassiekers zoals Meus' bomma ze vijftig jaar geleden ongetwijfeld al uit haar potten toverde. Om te bewijzen dat kookboeken dus wel degelijk bruikbaar kunnen zijn, toon ik jullie graag mijn interpretatie van Meus' lekkere penne met spinazie en pancetta.
 
Dagelijkse Kost: sommige recepten bevallen ons... en andere niet.

Wat heb je nodig? (2 personen)

  • 250 gram penne
  • 150 gram bladspinazie
  • 100 gram spekblokjes
  • 50 gram belegen pecorino (schapenkaas)
  • 2 eieren
  • 1 teentje look
  • olijfolie
  • peper en zout

Hoe maak je het?

Ik maakte een werkmensversie van Meus' gerecht: de fancy pancetta heb ik vervangen door simpele spekblokjes en voor verse bladspinazie heb ik geen tijd, dus deed ik maar beroep op de diepgevroren variant. Idem dito voor de look.
 
Breng een ruime pot gezouten water aan de kook. Kook hierin de penne beetgaar volgens de instructies op de verpakking.
 
Verhit in een ruime wokpan een klein scheutje olijfolie. Stoof de look kort in de olie en voeg er de spekblokjes aan toe. Bak deze knapperig bruin. Hierna kan de bladspinazie diepgevroren de pan in. Zet het vuur wat zachter en laat alles rustig ontdooien en garen.
 
 
Rasp ondertussen de pecorino. Kluts de twee eieren in een aparte kom en kruid met wat peper en zout. Meng de kaas en de eieren tot je een stevig papje bekomt.
 
Meng de uitgelekte pasta onder het spek en de spinazie. Schenk tenslotte het ei-kaaspapje bij het mengsel, roer alles goed door elkaar en laat nog enkele minuten verder garen. Want rauwe eieren, de do not want. Dien warm op in diepe pastaborden! Aan tafel!
 
 
 



Bron recept: Dagelijkse Kost met Jeroen Meus 2, uitgegeven door Uitgeverij Van Halewyck
Bron filmpje: YouTube / VTM
Collage via PicMonkey

Geen opmerkingen:

Een reactie posten