zondag 25 januari 2015

[BOEK]: Siege and Storm (The Grisha #2) by Leigh Bardugo

Ik lijk wel een haat-liefdeverhouding te hebben met YA-boeken: vaak word ik aangetrokken door de interessante verhaallijnen en werelden en het relatieve gemak en de snelheid waarmee ik zo'n boek weet te verslinden. Toch erger ik me ook vaak blauw aan het genre: instalove, driehoeksverhoudingen, tieners die de ondergang of redding van de wereld bepalen,... Ondanks dat alles liet ik me eens te meer gaan en veroverde een YA-boek alweer de bovenste plek op m'n te lezen-lijstje. Ik wil jullie dan ook mijn review van Dreiging en duisternis, het tweede boek in de Grisha-trilogie van Leigh Bardugo, niet onthouden. Opgelet: bevat spoilers!
 
 

 
Het eerste deel uit de reeks, Schaduw en schim, las ik eerder al in oktober 2014. Ik moet toegeven dat dit voor mij één van de betere YA-boeken van het voorbije jaar was. Leigh Bardugo schept immers een solide en unieke wereld, bevolkt door interessante createren en personages. De Grisha-trilogie speelt in het land Ravka, een op het Rusland van de tsaren gebaseerde fantasiewereld. Ravka leeft in onmin met haar buurlanden, maar kan voor haar verdediging rekenen op twee legers. Het Eerste Leger bestaat uit gewone soldaten, het Tweede Leger heeft echter de Grisha in haar rangen. Grisha zijn mensen met magische eigenschappen die de elementen kunnen controleren. Ze worden aangevoerd door de mysterieuze Duisterling. Naast deze vijanden heeft Ravka ook te kampen met de snelle uitbreiding van de Onzee, een kale en inktzwarte zandwoestenij bevolkt door vliegende monsters die het land in twee verdeelt.  Enter Alina Starkov, een onopvallende grijze muis die aan de kost komt als cartografe in het Eerste Leger. Na een dramatische overtocht over de Onzee worden de Grishakrachten van Alina ontketend en wordt ze de Lichtheerser, een mythische en door pelgrims aanbeden figuur die als enige de opmars van de Onzee kan stoppen en Ravka kan redden.

Fast forward naar boek twee, Dreiging en duisternis. Na de coup van de Duisterling vluchten Alina en haar Grote Liefde, de gewone soldaat Mal, de oceaan over in de hoop daar een anoniem en gelukkig leven te kunnen leiden. De Duisterling en zijn trawanten zitten hen echter op de hielen en kidnappen het duo om hen per boot opnieuw naar Ravka te verschepen. Er komt echter hulp uit onverwachte hoek: kaperkapitein Sturmhond (alias prins Nikolai Lantsov *wink*) en zijn bemanning redden Alina en Mal uit de klauwen van de Duisterling. Hierna gaat het opnieuw naar Ravka, waar Nikolai zijn intrek neemt in het paleis en er zijn vader van politiek en militair advies dient. Alina krijgt er de leiding over het Tweede Leger en moet afrekenen met haar twijfels over haar rol in dit alles, de grote verantwoordelijkheid die op haar schouders rust, haar gevoelens voor Mal, de Duisterling én prins Nikolai én de groeiende pelgrimscultus rond Sankta Alina. Maar dit boek zou de luisterrijke titel Dreiging en duisternis niet dragen als de woedende Duisterling ondertussen niet op wraak broedde...
 
Ik heb veel lof voor de wereld die Leigh Bardugo wist te scheppen: origineel, goed gestoffeerd, en alle puzzelstukjes van het verhaal vallen netjes op hun plaats. In de rangen van het young adult fantasygenre is deze trilogie zeker één van de beste leerlingen van de klas. Toch had ik het moeilijk met de structuur van het verhaal. Die doet op z'n minst vreemd aan: enkele korte uitbarstingen van actie en geweld, afgewisseld met ellenlange stukken waarin eigenlijk bijster weinig gebeurt. De flitsende passages, zoals het vangen van de zeegesel of de overtocht van het vliegende schip de Kolibrie over de Onzee, mochten best wat uitgebreider en diepgaander aan bod komen. Maar nee, de auteur slaat haar lezers liever om de oren met de teenkrullende en vermoeiende liefdesperikelen van Alina en Mal. Dit boek heeft zijn titel duidelijk niet gestolen: veel dreiging en duisternis, maar weinig concrete actie... Dit is fantasy, maar dan overgoten met een dikke, té sterk gekruide YA-saus.
 
Maar laten we vooral niet te streng zijn. Ondanks de in mijn ogen typische YA-tekortkomingen (die allicht meer vertellen over mijn persoonlijke smaak dan over het genre) is dit een leuke trilogie, en dit tweede deel wakkert zeker de honger naar meer aan. Er zijn immers nog heel wat onopgeloste vragen. Waar komt Alina vandaan? Wie was Sankt Ilya? Wat zijn de plannen van de Apparat? Op antwoorden hoeven we alvast niet lang te wachten, want in februari 2015 verschijnt het derde en laatste deel van de trilogie bij Blossom Books. De uitgeverij zette zelfs een heuse winactie op poten via Goodreads; allen daarheen!
 
Mijn score: ***1/2
 
Dreiging en duisternis (De Grisha #2) - Leigh Bardugo
Uitgeverij Blossom Books
ISBN 978 9020679762
Prijs: € 17,95
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten